Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Status: Gällande
Läs mer om denna standard i Månadens doldis #5!
Syftet med standarden är att beskriva krav och rekommendationer för de procedurer och metoder som används vid mätning och bedömning av människor i arbetsrelaterade syften. Standarden omfattar hela mätnings- och bedömningsprocessen. Tillämpningen av denna standard ger bättre, mer rättvisa och säkrare beslutsunderlag för organisationen.
Standarden vänder sig till samtliga aktörer som är involverade i mätningar och bedömningar av de mänskliga aspekter i arbetet som en organisation är intresserad av och har behov av. Den gäller beställare, chefer, medarbetare, kunder, leverantörer, uppdragsgivare, upphandlare, inköpare och individer, grupper och organisatoriska områden för mänskliga resurser som kan bli föremål för mätning och bedömning i arbetsrelaterade syften. Alla som idag gör någon form av mätningar och bedömningar av individer, grupper och organisationens humankapital berörs av standarden.
Den nya reviderade utgåvan fastställdes och publicerades i slutet av 2020 varefter den senaste versionen även översatts till svenska.
I början av 2006 gick den internationella standardiseringsorganisationen ISO, på initiativ av Tyskland, ut med en förfrågan till ISO-medlemmarna om att ta fram en internationell standard för psykologiska bedömningsmetoder. Tretton länder stödde förslaget som därmed kunde sätta igång. Experter från mer än 16 länder som representerar professionella psykologorganisationer, forskningsinstitut, testföretag, rekryteringsföretag med flera, har deltagit i utformningen av standarden.
Svenska deltagare i arbetet är representanter från Stiftelsen för Tillämpad Psykologi, Göteborgs stad, Socialstyrelsen, Ericsson AB, Skanska Sverige AB, Stockholms och Uppsalas universitet/psykologiska institutioner samt test- och konsultföretagen Cut-e Sverige, Sandahl Partners, SHL Group Sverige och Assessio International.
I arbetet med den reviderade standarden har omfattande internationellt arbete bedrivits mellan 2017-2020 för att samla in kunskaper och erfarenheter från praktiker, forskare och användare av standarden, och därigenom ytterligare förstärka de delar som idag utgör best practise inom Human Resource Management.
Standarden är avsedd för interna och externa leverantörer av mätningar och bedömningar, samt beställare och kunder för denna typ av tjänster och produkter. Exempel på områden som standarden berör är: mätningar och beslut om potentialbedömning, prestationer, utvecklingsinsatser, befordran, anställning, coachning och vägledning. Standarden berör t.ex. organisationens bedömningar av människors kunskaper, personlighet, intervjudata, test- och assessment.centerresultat, CV och referenser på individnivå. Den omfattar även mätningar för grupper och team såsom tex. kunskapsnivå, mognadsgrad och utvecklingsbehov på gruppnivå, samt t.ex. kultur- och arbetsklimatundersökningar, medarbetarundersökningar och generell bedömning av förmåga på organisationsnivå.
I båda delarna finns dessutom ett Annex A som informerar bedömda personer om deras ansvar och rättigheter i samband med en bedömning.
Standarden, både del 1 och del 2, är uppdelad i tre nyckelområden baserat på tre stadier i bedömningsprocessen:
Språk: Engelska
Framtagen av: Human Resource Management, SIS/TK 562
Internationell titel: Assessment service delivery — Procedures and methods to assess people in work and organizational settings — Part 2: Requirements for service providers (ISO 10667-2:2020, IDT)
Artikelnummer: STD-80025707
Utgåva: 2
Fastställd: 2020-11-10
Antal sidor: 36
Finns även på: SS-ISO 10667-2:2020
Ersätter: SS-ISO 10667-2:2011