Jobba effektivt med standard

Vad innebär standardhantering? Vilken lösning är den rätta för mig? När du skapar ett standardhanteringssystem i ditt företag är det viktigt att exakt identifiera dina behov.

Skapa ett system för hantering av standarder

När du skapar ett standardhanteringssystem i ditt företag är det viktigt att exakt identifiera dina behov:

  1. Använder ditt företag endast nationella standarder, eller är ni aktiva i hela Europa eller till och med hela världen?
  2. Hur många standarder använder ditt företag?
  3. Vilka behöver tillgång till standarder?
  4. Hanterar ni redan er standardsamling på något sätt?
  5. Har ni företagsstandarder?
  6. Har ni ett kvalitetssystem eller planerar ni att införa ett i framtiden?
  7. Finns dokumenten i pappersformat, digitalt format eller både och?

Lösningar för en effektiv hantering av standarder blir allt viktigare

Du vet av egen erfarenhet att det blir allt viktigare att effektivt hantera samlingar av standarder och tekniska regler. Det finns många anledningar till detta:

  1. Mängden information som ska behandlas växer dagligen.
  2. Det är allt viktigare att länka information på olika områden i verksamheten.
  3. Ditt företag står inför nya krav, som t.ex. införandet av ett kvalitetssystem.
  4. Du exporterar dina varor.
  5. Du står inför nya utmaningar såsom överensstämmelse, ansvar, CE-märkningskrav.

Ett effektivt standardhanteringssystem hjälper dig att följa utvecklingen och säkerställa att företagets processer inte bara är effektiva utan också juridiskt och ekonomiskt säkra.

Situationer där SIS lösningar för hantering av standarder hjälper dig

Vid optimal standardhantering säkerställer du att ert abonnemang är komplett och att nödvändig information om standarder kommuniceras ut i hela företaget. Ett effektivt standardhanteringssystem fyller dina behov genom att:

  • göra det möjligt att söka i omfattande databaser för tillgängliga standarder och tekniska regler och beställa de dokument du behöver
  • bevaka ditt standard abonnemang (t.ex. genom att via en "varningstjänst" ge  information om upphävda, reviderade eller nya dokument)
  • ge åtkomst till fullständiga standarder och interna dokument såsom företagsstandarder
  • möjliggöra differentierad åtkomst (t.ex. läs och skrivrättigheter)
  • säkerställa att alla i ditt företag har rätt information om standarder
  • hjälper dig att spara pengar och undvika dubbelbeställningar
  • arkivera upphävda standarder och tekniska regler (s.k. "historiska" dokument)

SIS standardhanteringslösning kan göra allt detta - och mer!

Våra lösningar är rättssäkra, tillförlitliga och flexibla och fungerar för alla sektorer och alla företagsstorlekar.

 

Tabell med funktioner för de två olika e-nav konton

Nästa steg?

  1. Vilka yrkesgrupper använder standard på ditt företag?
  2. Ungefär hur många är de?
  3. Hur många anställda har ni?
  4. Har ni verksamhet även utanför Sverige?
  5. Har ni något ledningssystem?
  6. Inom vilka områden finns det standarder som berör er verksamhet?
  7. Har ni någon lista på standarder som berör verksamheten?
  8. Vad är ert mål med att skaffa en förvaltningslösning för standarder och teknisk dokumentation?

Kontakta oss gärna så hjälper vi er med t.ex. köphistorik och information om vad andra i er bransch har köpt.Vi erbjuder även lösningar som innebär att ni skräddarsyr ert abonnemang utifrån de behov som dyker upp.


Kostnadsfritt i 14 dagar

Arbetar du efter de senaste standarderna?

Prova SIS Abonnemang kostnadsfritt i 14 dagar.

Kostnadsfria frukostwebbinarium

Låt standarder bli effektiva arbetsverktyg.

Kontakta oss

Hör av dig till oss för att boka möte eller demonstration så hjälper vi dig att hitta det abonnemang som passar dig och ditt företag bäst.

08-555 523 10
kundserviceabo@sis.se