Nyhet · 2024-08-09

Nytt standardiseringsarbete för digital marknadsföring

Syftet med detta förslag är att skapa en ny teknisk kommitté (TC) för att skapa standarder för terminologi, krav, vägledning, praxis, verktyg och metoder för digital marknadsföring.

marketingnews.png

Detta förslag berör standardisering av terminologi, krav, vägledning, praxis, verktyg och metoder för organisationer och yrkesverksamma som bedriver digital marknadsföring. Aktiviteter som leder till e-handelstransaktioner är exkluderade.

Digital marknadsföring skiljer sig från e-handel. Digital marknadsföring är bredare med större fokus på att nå ut till berörda parter med hjälp av nya medier och digital teknik.

Marknadsföring handlar om att identifiera och möta mänskliga och sociala behov i linje med organisationens mål. Det omfattar aktiviteter och processer för att skapa, kommunicera, leverera och utbyta värdefulla erbjudanden för kunder, partners och samhället. Marknadsföring täcker 10 domäner: varor, tjänster, evenemang, upplevelser, personer, platser, egendomar, organisationer, information och idéer.

Traditionell marknadsföring inkluderar tryckta annonser, TV-reklam och direktreklam. Digital marknadsföring använder digital teknik och kanaler för att bygga varumärkesrykte, förvärva kunder och öka försäljningen genom innovativ kommunikation och interaktion.

Den föreslagna TC:n kommer att:

  • Ge enhetlig vägledning för global utveckling av digital marknadsföring och främja affärsanslutningar mellan länder.
  • Reglera beteendet hos digitala marknadsförare, undvika missbruk av data och falsk information, och förbättra etiken inom branschen.
  • Förbättra kvaliteten inom digital marknadsföring och minska lågkvalitativa och skadliga metoder, vilket stärker branschens rykte och hållbarhet.
  • Uppmuntra konkurrens och innovation genom tydliga regler och ramar.
  • Hjälpa konsumenter och företag att delta mer självsäkert i digital marknadsföring och anpassa sig till ny teknik.


Förslag på initialt arbetsprogram:
Digital marknadsföring – Terminologi
Digital marknadsföring – Principer och ramverk
Digital marknadsföring – Marknadsföring i live streaming
Digital marknadsföring – Sökmotoroptimering (SEO)
Digital marknadsföring – Betal-per-klick annonsering (PPC)
Digital marknadsföring – Marknadsföring i sociala medier
Digital marknadsföring – AI-marknadsföring
Digital marknadsföring – Analysindikatorer och mätning
Digital marknadsföring – Hybrid marknadsföringsstrategi
Digital marknadsföring – Transformation av digital marknadsföringshantering

Skicka in din intresseanmälan till elisabet.spross@sis.se senast den 19 september 2024. 


Nya standardiseringsområden

Här samlar vi information om förslag på nya standardiseringsområden på europeisk (CEN) och internationell (ISO) nivå där du kan engagera dig direkt eller anmäla ditt intresse via SIS. 

Kontakt

För att visa ditt intresse för förslaget, kontakta Elisabet Spross senast den 19 september 2024: elisabet.spross@sis.se