Nyhet · 2022-11-22

Korken kvar underlättas av ny standard

Dryckestillverkare behöver ställa om för att uppfylla EU:s krav på att korken ska sitta kvar under en plastbehållares hela livslängd. Till stöd publicerades nyligen en ny harmoniserad europeisk standard (SS-EN 17665) som fastställer testmetoder och krav.

Plastskräp i naturen är ett universellt miljöproblem som på allvar hotar vår egen och andra djurarters hälsa. Bara i Sverige slänger vi 3,3 miljoner plastföremål på marken under en enda vecka. Av dessa står lösa korkar från läskflaskor, mjölkförpackningar och andra dryckesbehållare för 3,9 procent, vilket motsvarar närmare 6,7 miljoner plastkorkar på ett år.

EU har därför bestämt, som en del i Engångsplastdirektivet, att endast dryckesbehållare med korkar eller lock som sitter kvar under hela behållarens livslängd ska vara tillåtna på den europeiska marknaden från juli 2024. Till stöd för tillverkare som nu har ett och ett halvt år på sig att lägga om förpackningsproduktionen, publicerades nyligen en ny harmoniserad europeisk standard (SS-EN 17665) som fastställer testmetoder och krav.

Missade du vårt seminarium i december?

I syfte att uppmärksamma industrin om standardens omfattning och olika syn på omställningen, anordnar Svenska Institutet för Standarder (SIS) ett PACK@lunch med titeln ”Korken kvar!”, ihop med Packmarkaden, Per-Stefan Gersbro och flera inbjudna talare:

  • Frida Änghede, handläggare för plastfrågor på Naturvårdsverket – hur implementeras kravet från Engångsplastdirektivet i svensk lagstiftning
  • Magnus Willén, Packaging Development Manager på Spendrups Bryggeri AB– hur påverkar kravet industrin och produktionen
  • Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca ColaEuropacific Partners Sverige AB – kommunikation med konsumenter avseende kravet
  • Sara Bergendorff, Materials and Product Quality Manager på ReturpackAB– återvinningsbranschens perspektiv på kravet

Kontakta Bledar Beqiri, projektledare på SIS, om du vill veta mer!


Får du vårt nyhetsbrev?

Håll dig uppdaterad kring nyheter och information inom ditt verksamhetsområde.

Vi skräddarsyr nyhetsbrevet efter de områden du är intresserad av. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år.